Sprawozdanie z realizacji zadań listopad/grudzień 2023

W zajęciach w kolejnych dwóch miesiącach wykorzystano:

  • Klocki LEGO SPIKE ESSENTIAL
  • Klocki LEGO SPIKE PRIME
  • drukarkę 3D - Makerbot Sketch
  • platformę Tinkercad
  • aparat fotograficzny

Linki do wszystkich zdjęć:

Filmik z zajęć

W czwartych klasach uczniowie korzystając z gotowych projektów aplikacji SPIKE LEGO zbudowali:

Robot do hokeja

Projekt ten wymagał, by odpowiednio zaprogramować silnik. Gra staje się ciekawsza, jeśli do zabawy wkradnie się trochę losu - i tu właśnie uczniowie poznają, w jaki sposób można wykorzystać zmienne w programowaniu. Daje to podstawę do namacalnego dowodu na to, jak wykorzystać wiedzę w praktyce.

Taksówka

 W projekcie tym uczniowie ponownie spotykają się z silnikami burtowymi i sposobem ich programowania. Uczą się w jak zaplanowany sposób pokonać trasę pojazdu.

Helikopter

Projekt oparty o jeden silnik, więc generalnie prosty w konstrukcji i zaprogramowaniu. Przy okazji  uczniowie w prosty sposób dowiadują się dlaczego helikoptery w ogóle latają i jaką rolę spełnia  dodatkowe śmigło na stateczniku.

Selektor książek

Przy okazji tego projektu wypłynął problem w podjęciem decyzji. Jak czasami trudno jest nam na coś się zdecydować. I tu pojawia się nasz selektor książek. W sposób losowy wskazuje na jeden z czterech wyborów. Uczniowie wykorzystują tutaj tylko wyświetlacz. Właśnie ten element pomaga nam w sposób losowy dokonać wyboru.

Przygotowanie do druku 3D

Na zajęciach z robotyki uczniowie zostali wtajemniczeni w to jak zbudowana jest drukarka 3D (Sketch firmy Makerbot) i w jaki sposób drukuje. Większość spróbowała wymienić filament w drukarce.

Kolejnym etapem było poznanie działania platformy Tinkercad. Umożliwia ona w prosty sposób, a więc dostępny dla uczniów, zwłaszcza młodszych, tworzenie modeli 3D. W oparciu o projekt breloczka uczniowie poznali takie czynności jak wstawianie brył, wyrównywanie, scalanie, tworzenie otworów. Breloczki te były następnie drukowane. Poniżej kilka prac

 

     

Poza tym uczniowie znając już podstawowe triki w modelowaniu 3D projektowali łódkę.

  

W klasie V w czasie  omówiono dwa zagadnienia programistyczne, tj dekompozycja problemu, pseudokod oraz na czym polega debugowanie programu. Pojęcia te znalazły wyjaśnienia w oparciu o dwa roboty pobrane z SPIKE LEGO. Były to kontroler jakości oraz wózek dostawczy.

Poza tym uczniowie zbudowali sejf.